PERMOHONAN BANTUAN KELUARGA MALAYSIA(BKM):SEMAKAN & KEMASKINI

PERMOHONAN BANTUAN KELUARGA MALAYSIA(BKM):SEMAKAN & KEMASKINI

BANTUAN KELUARGA MALAYSIA(BKM )

 

Apakah Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) ?

Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) telah diumumkan melalui Bajet 2022 sebentar tadi dan bantuan tunai ini ditambahbaik berbanding bantuan kewangan sebelum ini agar ia merangkumi lebih ramai penerima yang layak.

Pembentangan belanjawan setiap tahun oleh Menteri Kewangan bakal menyaksikan pengumuman bantuan yang akan diberikan kepada rakyat. Bantuan tunai ini lazimnya akan diberikan kepada golongan rentan seperti B40 dan M40 yang terkesan termasuk juga golongan bukan rentan. Pada tahun lepas bantuan ini dikenali sebagai Bantuan Prihatin Rakyat. Manakala pada tahun ini, bantuan ini dikenali sebagai Bantuan Keluarga Malaysia

Jika dahulunya terdapat 4 kategori diperkenalkan di bawah BPR, pada tahun ini kita akan menyaksikan sama ada kerajaan masih mengekalkan jenis penerima bantuan ini. Yang pastinya golongan isi rumah mahupun bujang tidak akan ketinggalan dalam menerima bantuan kerajaan jika dilihat seperti tahun-tahun sebelum ini

Siapakah yang layak menerima BANTUAN AWAL PERSEKOLAHAN(BAP) RM150 2022?

UPDATE TERKINI 20/3/2022

Pembayaran BKM Fasa 1 Akan Bermula Pada 28 Mac 2022 Secara Berperingkat.

  1. Isi rumah, warga emas dan individu bujang bermula 28 Mac -8 April 2022
  2. Penerima yang tidak mempunyai akaun bank bermula 30 Mac 20222

8.6 juta penerima akan mendapat RM100 hingga RM300 berdasarkan kelayakan bagi pembayaran Fasa 1 BKM.

Bagi memastikan tiada yang tercicir daripada Bantuan Keluarga Malaysia (BKM), penelitian terperinci telah dilaksanakan oleh LHDN. ⠀⠀

Difahamkan terdapat 12 juta permohonan yang perlu ditapis oleh LHDN untuk Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) 2022.

BANTUAN KELUARGA MALAYSIA BKM

UPDATE TERKINI 4/1/2022

Tarikh Bantuan Keluarga Malaysia 2022

Bantuan Keluarga Malaysia (Fasa 1)

MAC 2022

  1. Isi rumah
  2. Warga Emas Bujang/ Tiada Pasangan
  3. Bujang

Bantuan Keluarga Malaysia (Fasa 2)

JUN 2022

  1. Isi rumah
  2. Warga Emas Bujang/ Tiada Pasangan

Bantuan Keluarga Malaysia (Fasa 3)

SEPTEMBER 2022

  1. Isi rumah
  2. Warga Emas Bujang/ Tiada Pasangan
  3. Bujang

Bantuan Keluarga Malaysia (Fasa 4)

Disember 2022

  1. Isi rumah
  2. Warga Emas Bujang/ Tiada Pasangan

BKM

Info Penting

Tempoh permohonan dan pengemaskinian Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) 2022 bermula 1 JANUARI 2022 sehingga 31 JANUARI 2022

BKM

Bayaran BKM Sebanyak 4 Kali Setahun

Menurutnya, pembayaran BKM akan dilaksanakan empat kali setahun dan tarikh pembayaran yang pertama dijangka pada bulan Mac 2022.

Rujuk syarat kelayakan dan jumlah bayaran bantuan mengikut kategori yang akan diterima dalam infografik di bawah:

bkm

TARIKH PERMOHONAN & SEMAKAN STATUS  BKM 

Proses permohonan BKM akan dibuka bermula 1 hingga 31 Januari tahun hadapan dijangka lebih dipermudahkan untuk kemudahan rakyat.

 

Berikut adalah perincian lanjut mengenai bantuan ini:

PERMOHONAN BANTUAN KELUARGA MALAYSIA(BKM ):SEMAKAN & KEMASKINI

 

Artikel Lain : Jadual Tarikh Pembayaran Duti BKM 2022

KATEGORI & JUMLAH BANTUAN BKM 

Terdapat beberapa kategori yang layak menerima bantuan beserta kadar bantuan yang tertentu iaitu:

Berikut adalah jumlah bantuan yang diperuntukkan:

KATEGORI 1

  • Pendapatan Isi Rumah RM2500 ke bawah
  • Lebih 3 anak
  • Bantuan RM2000

KATEGORI 2

  • Pendapatan Isi rumah RM2500 ke atas sebulan
  • 1-2 anak : Bantuan RM1500
  • Tiada anak: RM1,000

KATEGORI 3

  • Ibu bapa tunggal dengan tanggungan
  • Pendapatan Isi Rumah sehingga RM5000 sebulan
  • Bantuan RM500

KATEGORI 4

Bantuan RM300 untuk warga emas

 

Ada ker kategori BKM BUJANG?

 

APAKAH KRITERIA KELAYAKAN BKM?

Untuk memohon, perlulah memenuhi kelayakan berdasarkan kategori iaitu:

Siapakah yang layak menerima Bantuan Keluarga Malaysia (BKM)?

Pemohon layak menerima BKM sekiranya memenuhi kategori kelayakan seperti berikut:

      • i. Isi Rumah
        • a) Kahwin; atau
        • b) Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang mempunyai anak yang menepati syarat; dan
        • c) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.
      • ii. Warga Emas Bujang / Tiada Pasangan
        • a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
        • b) Had umur adalah 60 tahun dan ke atas; dan
        • c) Pendapatan Isi Rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.
      • iii. Bujang
        • a) Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
        • b) Had umur adalah 21-59 tahun; dan
        • c) Pendapatan Bujang adalah RM2,500 dan ke bawah.

Siapakah yang layak menerima kadar tambahan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM)?

Kadar tambahan hanya diberikan kepada penerima isi rumah seperti berikut:

    • i. Tambahan RM500 kepada penerima kategori isi rumah berstatus Ibu Bapa Tunggal (IBT) yang mempunyai anak menepati syarat; atau
    • ii. Tambahan RM300 kepada penerima kategori isi rumah berstatus Warga Emas yang mempunyai anak menepati syarat.

Kategori Bantuan

Pendapatan

Bilangan Anak

Kelayakan Asas

Kelayakan Selepas Kadar Tambahan

IBT yang mempunyai

RM2,500 dan ke bawah

1-2

RM1,500

RM2,000

≥3

RM2,000

RM2,500

anak (tambahan RM500)

RM2,501 – RM5,000

1-2

RM600

RM1,100

≥3

RM800

RM1,300

Warga Emas yang

RM2,500 dan ke bawah

1-2

RM1,500

RM1,800

≥3

RM2,000

RM2,300

mempunyai

1-2

RM600

RM900

anak (tambahan RM300)

RM2,501 – RM5,000

≥3

RM800

RM1,100

Nota: Isi rumah berkenaan hanya layak menerima salah satu kadar tambahan sahaja.

BAGAIMANAKAH CARA MEMBUAT PERMOHONAN BARU BKM?  

Tempoh  pengemaskinian  maklumat  /  permohonan  baharu  BKM  boleh  dibuat  mulai  1 Januari 2022 – 31 Januari 2022 (1 bulan). Tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa.

APAKAH DOKUMEN SOKONGAN PERMOHONAN BKM?

Data penerima BPR 2021, data penerima BKC B40 dan data pemohon BPR 2021 yang tidak lulus atas alasan menerima GKP akan dibawa secara automatik ke dalam sistem BKM untuk diverifikasi kelayakan.

Permohonan baharu BKM perlu dibuat sekiranya tiada rekod dalam pangkalan data sedia ada LHDNM manakala bagi penerima sedia ada yang mempunyai sebarang perubahan maklumat, kemas kini hendaklah dibuat dalam tempoh yang ditetapkan.

BANTUAN KELUARGA MALAYSIA BKM

BANTUAN KELUARGA MALAYSIA BKM

 

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Sila layari https://www.mof.gov.my/ms/
Talian Hotline BPR: 1-800-88-2747 (Isnin – Jumaat, 9am – 5pm)

Anda juga boleh muat turun di sini https://bpr.hasil.gov.my/Download/Faq/FAQ_BantuanKeluargaMalaysia_(BKM).pdf

 

ARTIKEL LAIN

CHECK KELAYAKAN BANTUAN KELUARGA MALAYSIA

DISKAUN BAYARAN PTPTN 10% – 15%(Permohonan Bermula 1 Nov 2021)

CUTI SEKOLAH KPM 2021 (TAKWIM PENGGAL PERSEKOLAHAN & CUTI PERAYAAN)

37 thoughts on “PERMOHONAN BANTUAN KELUARGA MALAYSIA(BKM):SEMAKAN & KEMASKINI”

  1. Kami mempunyai 3 orang ank…kos Sara hidup makin tinggi…suami cuma bekerja sebagai penoreh getah…cara memohon bantuan ini bagaimana…(orang kampung)

    Balas
    • Assalamualaikum puan
      Maklumat seperti no kad pengenalan dan no akaun bank tidak sesuai dipaparkan disini puan mungkin ada yg tidak bertanggungjawab yg akan menghubungi puan dgn niat tidak baik
      #waspada

      Balas
  2. Bekas penerima geran prihatin, klu 2022 xde bole ke mohon BKM,, mniaga kuih sj, dok rumah sewa, status becerai ada anak jagaan, bukn anak kandung,,, hya ada surat akuan mhkmh saja,,, layakkah memohon

    Balas
  3. Bismillahhirohmaaniirohhimm.
    Assalamualaikum…
    Saya seorang ibu tunggal anak 3.saya tidak ada perkerjaan yang tetap, rumah sewa anak sekolah…
    Alhamdullilah saya ada dapat bantuan dari bsh,bpn dan bpr.sebelum ni saya ada dapat bantuan daripada zakat,tapi kerana alamat rumah tak tetap dan tak di kemaskini bantuan.lepas tu saya dah tak dapat lagi…
    Bantuan yang baru ni kena kemaskini tak???

    Balas
  4. Yang penting biarlah maklumat yg boleh di kemaskini tu boleh di masuk maklumat baru. Yg x dpt tetap x dpt sebab alasannya kemaskini tp x boleh di betulkan jika berlaku kesilapan isi maklumat atau tertinggal nk isi maklumat dulu. Berapa kali x dpt bantuan di sebabkan itu? Buka lah byk kali utk mperbetulkan maklumat tp bukan kemaskini.

    Balas
  5. Suami warga emas.saya OKU.Dulu dapat GKP.2022 boleh kah saya daftar BKM.suami bawa kereta sewa sekarang tiada pendapatan.bolekah suami saya layak untuk bantuan warga emas?

    Balas
  6. Saya belum pernah menerima bantuan mna 2 apa jenis bantuan,anak seorang ,sekarang terjejas kerana vivid 19,Mcm mna nak mohon ni ya?

    Balas
  7. Ada kah bntuan ini PKS jg tercicir?? Cukup2 lh BPR, BKC dn bnyk lgi melibatkan jaringan utk anak2 pun d batalkan. Utk pgetahuan, GKP tdk smua brkmampuan..apalagi dgn keadaan skrg asyik2 pkpd. Perniagaan lingkup atas hnya byr sewa premis shj. Harap pihak berwajib pertimbangkan. Tksh

    Balas
  8. xdak kelbihan apa pun lh kl dapat gkp serupa mcm dpt bpr dn bkc juge lah..kami wrga b40 gkp bkn semua berniaga besar²..buke gerai berniaga tepi jln,..berniaga kuih..bpr xdapt apatah lagi bkc pun xdapt..sekadar mkn minum,byar sewa rumah,ank² sekolah ,para suami xsemua bekerja mkn gj besar.kerja kampung,,kerja sendri..sepatutnya dapat lh bntuan dapatlah kirenya meringankan beban kami semua buat masa skrg..lagi² suami isteri berpenyakit kronik,..kl xsehat xdapatlh berniaga..harap² kerajaan daptlah mndengar rintihan kami warga gkp atau yg tdk lulus ni..buat semakan dgn telusnya bagi yg benar² layak..

    Balas
  9. Kome baca tak apa yang dema cakap semua yang kome tanye ada jwapan kat situ..pleasela rajin kanla diri tu membaca dan faham kan…porta BKM kemaskini tu dema buka 1 januari 2022 hingga 31 januari 2022 dema bagi 1 bulan tempoh untuk kemaskini..atau daftar baru..yang ada gkp pun mohon jer.nanti dema tapisla mana yang dapat .insyaa allah..bersangka baik jer..usaha dan tawakal..ada rezeki ada..tak de rezeki jangan sesal mungkin ada rezeki tempat lain..

    Balas
  10. Hi, ingin bertanya, adakah yang bujang jgak perlu serta kan dokumen sokongan? Jika perlu, dokumen sokongan yang bagaimana ya? Tolong jelas kan ya, sebab sebelum ini, saya lulus bpr akan tetapi fasa ke2 tidak diluluskan, dan rayuan saya jgak sma sekali tiada yang terlepas.. Jadi sy ingin penjelasan mengenai dokumen sokongan

    Balas

Leave a Comment